Je doet alles volgens ‘het boekje’, hebt een prachtige website.. Een logo. Een gratis e-book met een funnel en 7 e-mails erachteraan. Misschien heb je zelfs FB ads. Je probeert dagelijks zichtbaar te zijn op Instagram en hebt al de nodige investeringen gedaan om je bedrijf te laten groeien. Maar ergens heb je het gevoel dat je vooral heel hard moet werken om succesvol te zijn en levert het het nog niet het resultaat op wat je hoopte, herkenbaar mucho? In deze blog vertel ik je waarom je bedrijf niet sneller kan groeien dan jijzelf als mens kunt groeien.

De meeste ondernemers die ik spreek willen groeien. Ze hebben een bepaald verlangen, een droom. Ze voelen namelijk dat ze voor iets groters bedoeld zijn. Dat ze met hun bedrijf en passie andermans leven mooier willen maken. Dat ze van betekenis willen zijn voor een ander. Vaak komt dit voort uit een life-event (burn-out, scheiding, overlijden van een dierbaar iemand) die ze mee hebben gemaakt en waardoor het ondernemerschap is gaan triggeren.

Vrijheid is meestal ‘het’ gevoel en het doel wat ze nastreven. Hoewel vrijheid voor iedereen wat anders betekent gaat het bij mijn klanten om het gevoel van hun eigen tijden in kunnen delen, kunnen werken met wie zij willen en het kunnen combineren met de zorg voor hun kids. Vrijheid gaat voor hen ook over financieel vrijheid ervaren om te kunnen doen wat ze willen en geen belemmeringen ervaren die ze tegenhouden. Vrijheid… wat betekent dit voor jou?

Uit eigen ervaring weet ik dat het ondernemerschap vóóral gaat over persoonlijke ontwikkeling. Je bent meer zichtbaar, je hebt uit je comfortzone te stappen, moet erkennen dat je het soms niet alleen kan. Je werkt hard, leert jezelf enorm goed kennen en komt jezelf en dat strenge stemmetje ook keihard tegen. Ondernemen is een hele reis met soms vallen en opstaan. Waarbij je het ene moment in een heerlijke flow zit en het andere moment aan jezelf twijfelt en uit balans raakt…

Toen ik in 2019 begon met ondernemen was dit niet mijn eerste onderneming. De jaren ervoor (2012-2016) had ik mijn eigen bruidstaarten studio. Maar he, een bruidstaart is voor een bijzondere dag. Het is een product. Het verkocht zichzelf. Ik geloof dat ik in al die jaren, 1 keer een bruidspaar over de vloer heb gehad die mij ‘te duur’ vond en de taart elders liet maken.

Bruidstaarten is even andere koek dan wanneer je jezelf en je dienst aanbiedt.

Ik besloot om direct met een businesscoach, te starten. Met haar besprak ik mijn ideale klant, de strategie, leerde meer over sales en ik deelde erop los op Instagram. En wat sprong ik een gat in de lucht toen ik mijn eerste euro’s ging verdienen! 250€ voor een 3 maanden traject. En een maand later gaf ik mijn eerste live training over stress. €27,- voor een avondje training inclusief werkboek, een goodybag en lekkers. Super tof! Maar goed, let’s be honest… Dit was vooral hard werken en geen vetpot om als moeder, je kids te kunnen onderhouden.

Vrij snel verhoogde ik de coaching naar 497,- en de trainingen gingen naar 47,-. Ik ging op zoek naar dé succesformule want ik wilde rond de jaarwisseling proosten op een succesvol bedrijf! Mijn businesscoach destijds, verzorgde maandelijks een online webinar, van waaruit ze haar online programma verkocht. Dus wat deed ik? Ik ging al mijn kennis tot dustoe bundelen in een online programma. Al mijn energie stopte ik in het uitvinden hoe ik de video’s en werkboeken in een online omgeving kon stoppen zodat deelnemers middels een wachtwoord in konden loggen.

Avonden werkte ik door. Het moest klaar! Want dan kon ik makkelijker gaan verkopen (boy, was I wrong). Alle energie zat in het maken van scripts uitschrijven, video’s opnemen, sleutelen aan een online omgeving, een salespage schrijven…
Op moment supreme, ik was laaiend enthousiast over mijn programma: Terug in je kracht. Maar kreeg het niet verkocht.Hoe enthousiast ik ook was, ik had nauwelijks energie meer om überhaupt feestelijk te lanceren en ook in actie te blijven en hoe moest ik dat eigenlijk doen? Dus hup, nóg maar een cursus volgen over succesvol lanceren (a.k.a. vooral heel druk zijn).

Gedachten als: ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘moet ik toch een webinar gaan geven, maar dat kan ik niet’. Uiteindelijk proostte ik op het nieuwe jaar en niet op een succesvol bedrijf, ik vond het een tegenvallend resultaat. Niet veel later startte ik opnieuw bij een andere business coach. Nieuwsgierig welke manier van werken zij hanteerde en nu te gaan voor die echte doorbraak. Uiteindelijk dat ik me sindsdien aldoor heb laten coachen toen ik erachter kwam dat op ieder leven er nieuwe overtuigingen naar boven kwamen die mij saboteerden.

Wat ik afgelopen 2 jaar vooral heb geleerd was dat, als ik mijn doel wilde bereiken, ik dingen had te doen die buiten mijn comfortzone lagen.

De mate waarin jij succesvol bent, ligt namelijk niet aan de kennis die je hebt, de levenservaringen die je hebt opgedaan of de opleidingen die je hebt gevolgd. Het heeft te maken met dat jouw bedrijf niet sneller kan groeien dan jij doet. Dit heeft te maken dat jouw belemmerende overtuigingen je tegen houden om actie te ondernemen, strategieën uit te voeren en om te implementeren wat voor jou werkt.

Voor mijzelf betekende dat ik meer van binnen (vanuit je essentie & intuïtie) naar buiten (doelgericht & met daadkracht) mocht gaan leven en ondernemen. Vanuit vertrouwen in mijzelf en op mijn intuïtie mocht vertrouwen. Zo ben ik ook gaan kijken naar hoe mijn manier van werken eruit zag en waar ik mijn natuurlijke flow nog aan het tegenhouden was.

Want het geven van een webinar heb ik nog nog heel lang uitgesteld. Omdat ik dacht dat ik dat niet kon. waardoor ik ook geen onderwerp kon bedenken wat goed genoeg was! Daarnaast liet ik mijn succes afhangen van het geven van een webinar. Want dat zag ik iedere ondernemer zowat doen. Uiteindelijk na 1,5 jaar heb ik 2 datums geprikt, een onderwerp bedacht en ben gewoon gaan doen. Met de intentie om een ander te helpen en waardevolle inzichten te geven én voor mijzelf om het patroon van perfectionisme, de angst om te falen en de gedachte van dat ik het niet kon, te doorbreken. En wat denk je? Ik vond het fantastisch om te doen. Mijn energie stroomde als een malle. Kreeg fantastische feedback en ondanks dat ik vanuit mijn eerste webinar niks verkocht, had ik wel mijn expertstatus geclaimd.

Daarom geloof ik er ook in dat je mag gaan ontdekken en doen welke manier van ondernemen bij jou past. Want er bestaat géén 1 gouden formule. Ieder mens is anders. Iedereens behoefte is anders. En wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken. Dus kijk eens wat net buiten je comfortzone ligt en wat je spannend en toch leuk lijkt om te doen. Doe het dan! Want sales hoort er namelijk gewoon bij. Het is aan jou de taak om je klant te helpen in haar koopbesluit. Alleen vinden we dat vaak nog niet zo makkelijk. Dat komt omdat we allemaal ons eigen blauwdruk hebben waarin ervaringen, belemmerende overtuigingen en oude patronen in opgeslagen liggen.

Gedachten als:
– Ik wil niet te verkoperig zijn
– Ik wil niet opdringerig zijn
– Je komt zo anders over op Instagram
– Zie je wel? Het lukt me niet / ik kan dit niet
– Ik moet eerst die ene opleiding/cursus volgen
– Als dit… dan dat…
– Ja maar…

Maar ook patronen van perfectionisme (alles graag goed willen doen of de angst om te falen) en uitstelgedrag (‘ik doe het wel wanneer ik die ene opleiding heb gevolgd’ of ‘ik moet eerst nog mijn werken aan mijn mailfunnel’ etc.) die een pain in the ass zijn als het gaat om groeien.

Want als je maar hard genoeg werkt, dan komt het wel goed. Want als je hard je best doet, bereik je je doelen, toch?

Het patroon waarin ik zat was dat wanneer resultaat uitbleef, ik nog harder ging werken. Maar weer bijschaven, nóg meer zichtbaar zijn. Mijn e-book vervangen voor een gratis audio. De hele mailfunnel aanpassen. Een instapproduct uitwerken. Kortom nóg meer doen. En vooral druk zijn met andere dingen dan met potentiële klanten in contact komen.

Tijdens mijn opleiding NLP practitioner begin 2019 leerde ik over de 5 g’s:
Gebeurtenis > Gedachten > Gevoel > Gedrag (acties) > Gevolg (resultaten)

Ik durf niet voor grote groepen te staan. Niet zozeer vanwege de groep, maar meer dat ik bang ben om een black-out te krijgen. Dat wanneer alle ogen op mij gericht zijn, ik mijn verhaal niet meer weet. Of rood wordt. Of misschien wel iets stoms zeg of er ongemakkelijk bij sta. Hoe die is ontstaan? Tsja, eigenlijk is dat al jaren terug: toen ik in de kleuterklas zat kreeg ik straf (Gebeurtenis). We zaten in een kring en op het moment dat de juf de klas uitging, gingen al mijn klasgenootjes en ik gek doen en koppenrollen in het midden van de kring. Net op het moment dat de juf terug kwam, zat iedereen weer netjes op de stoel, behalve ik. Mijn stoel werd weggehaald en ik moest blijven staan terwijl iedereen zat. (Gedachten). Dat leverde toch wel angst boosheid en verdriet op (Gevoel). Nu had ik op dat moment geen keuze. Ik kon moeilijk op de grond gaan zitten. Alle ogen waren op mij gericht. (Gedrag) Ik bleef zwijgend op mijn plek staan terwijl ik eigenlijk graag getroost wilde worden. (Gevolg).  Sindsdien voel ik mij onprettig in grote groepen, ik houd me wat op de achtergrond zodat niet alle ogen op mij gericht zijn. 

Je acties ontstaan vanuit je gevoelens en je gevoelens zijn het gevolg van je gedachten. En je gedachten? Die ontstaan vanuit je onderbewuste brein. Hier ligt alles opgeslagen van wat jij hebt meegemaakt en voor waar aan bent gaan zien in jouw leven. Enerzijds zit het vol met helpende en dus ook belemmerende overtuigingen, die je gedurende je leven gecreëerd hebt op basis van je positieve en negatieve ervaringen.

Bovenstaand voorbeeld is mijn eigen ervaring. Al van jongs af aan dat ik mij op de achtergrond hield en heel erg behulpzaam was richting ouderen om hen tevreden te houden. Te horen dat ik het goed deed. Deze ervaring heeft mij lange tijd tegengehouden om Insta lives en webinars te geven. Want tja, all eyes on me!

En daar ligt vaak ook de uitdaging in het ondernemerschap.

Want wanneer je andere resultaten wilt behalen, dan heb jij je belemmerende overtuigingen te shiften naar helpende overtuigingen. Zodat je niet vanuit angst maar vanuit vertrouwen acties gaat uitvoeren. Omdat je in jezelf gelooft. Dat je weet dat jij nu al waardevol bent voor jouw (potentiële) klanten.

Die echte doorbraak? Dat is uiteindelijk het moment geweest dat ik ging vertrouwen in mijzelf. Zichtbaar zijn voor de omgeving, voor de wereld! En zodra jij in je kracht gaat staan, voel je wat het is om verantwoordelijkheid te dragen en ook te kunnen dragen. Veel vrouwen vinden het spannend en eng om hun plek in te nemen. Te gaan stralen..

De angst om te stralen, de angst om succesvol te worden, de angst om op te vallen , om daadwerkelijk met je hoofd net boven het maaiveld uit te steken.

Om van deze angst af te komen heb ik 1 tip: wen er aan om in je kracht te staan! Wen jezelf aan het onwennig voelen. Word comfortabel met het oncomfortabele. Stop playing small! Stop met overconsumeren. Stop met eerst nog dit, dit en dit doet vóórdat je in contact komt met je potentiële klanten. Maak NU al ruimte voor ze. Geloof NU al in jouw waarde.

En weet je, ik begrijp dat het een uitdaging is #beentheredonethat (en het is een ongoing proces want every level has a new devil). Jezelf open en kwetsbaar opstellen, jezelf laten zien en daarmee je eigen licht te gaan ownen, dat vergt moed!
Ondernemerschap is eerst geloven, dan pas zien. Er hoeft maar 1 iemand in te geloven en dat bij jijzelf! Wanneer jij meer en meer vanuit vertrouwen gaat handelen, durft te leren en ontdekken, dat je jezelf voorneemt om te mogen falen en om iets nieuws spannend te vinden, des te sneller gaat je groei!

Wil jij graag groeien met je business maar loop je vast in de #hoedan of heb je na het lezen van deze blog het idee dat er wat overtuigingen jouw groei dwarsbomen?
Let’s connect, dan kunnen we kijken hoe ik jou verder kan helpen en wat NU bij gaat dragen in jouw groei.

Stralende groet, Jantine